یکشنبه 9 اردیبهشت سال 1403 مصادف با 28 / 4 / 2024
مرکز امور مشاوران قزوین

گروه خبری : اخبار مرکز

نشست آموزشی حقوق حیوانات در اسلام برگزار شد

نشست آموزشی حقوق حیوانات در اسلام (مبانی و مصادیق) با سخنرانی حجت الاسلام قدس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز وکلای استان قزوین در ابتدای این نشست که با حضور اعضا و کارآموزان این مرکز برگزار شد وی با بیان اینکه سه رویکرد حق محور، منفعت گرایانه و قراردادی نسبت به حقوق حیوانات وجود دارد گفت: به نظر من نگاه اسلام به حقوق حیوانات بیشتر از نوع قراردادی است.

وی در این باره گفت: در رویکرد حق محور حیوانات به خودی خود حق زندگی دارند و واجد حقوق طبیعی هستند که رعایت آن مصداق امر اخلاقی است.

حجت الاسلام قدس گفت: اگرچه در رویکرد حق محور انسان صاحب کرامت است اما در جایی که تضاد منافع بین حق انسان و حیوان وجود ندارد هیچ دلیلی برای نابودی حیوانات وجود ندارد و در زمان بروز تضاد منافع هم باید از خودمان بپرسیم که آیا مجازیم به هر نحو حیوانات را محدود یا نابود کنیم!؟

وی در ادامه گفت: در رویکرد منفع گرایانه این نگاه اساسی وجود دارد که باید خرسندی را در جهان افزایش داده و رنج و ضرر را کم کنیم و این مقوله امری جهانشمول است که واجد حیوانات هم می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در این باره گفت: مبنای اخلاقی بودن در این رویکرد بر اساس میزان نفع و ضرر اعمال است و پرورش حیوانات برای پوست و گوشت و کشتن آنها مجاز است. البته باید توجه داشته باشیم که در رویکرد منفعت گرایی نیازمند نوعی توازن بین منافع انسان ها و حیوانات هستیم که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس بررسی های من بیش از 40 معاهده، کنوانسیون و عهدنامه بین المللی برای صیانت از حقوق حیوانات در دنیا منعقد شده است و ضرورت دارد حقوقدانان کشور با بررسی آنها به بهره برداری مناسب برای تبیین این مفهوم منطبق با نگاه اسلام اقدام نمایند.

حجت الاسلام قدس تاکید کرد: در اسلام مبنای تبیین حق کلام حق تعالی است و در هنگام تعارض بین حقوق انسان و حیوان اولویت با انسان است اما این مساله مجوزی برای بی تفاوتی یا پایمال شدن حقوق حیوانات به طور عام نیست.

وی در ادمه به بیان مصادیقی از حقوق حیوانات در اسلام بر اساس آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع) پرداخت و حق دوستی را از جمله این موارد دانست و گفت: بنا بر روایات انسانی که حیوانی را پرورش داده نباید اقدام به ذبح آن ولو به حلال نماید چون حیوان بر او حق دوستی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: حق سرپرستی یکی دیگر از حقوق حیوانات است و بر مبنای آن انسان نمی تواند حیوان را به حال خود رها کند.

وی حق احترام را از دیگر مصادیق حقوق حیوانات در اسلام دانست و گفت: بر مبنای تصریح اهل بیت ما حق نداریم حیوان را بزنیم یا به او دشنام بگوییم.

حجت الاسلام قدس حق حیات و حق تولید مثل را از دیگر مصادیق حقوق حیوانات دانست و گفت: بر اساس دیدگاه اسلام، شکار کردن به قصد لذت و تفریح حرام است و عقیم کردن حیوانات امر جایزی نیست.

وی در ادامه حق داشتن مسکن، بهداشت، کاربری درست و شایسته و آزار ندیدن را از دیگر نمونه های بحث خود ذکر کرد و به بیان آیات و روایت موجود در این زمینه پرداخت.

وی در پایان تاکید کرد: رعایت حقوق حیوانات در جامعه به ترویج مهربانی کمک می کند و امیدوارم وکلای محترم با بهره مندی از تاکیدات اسلام در این زمینه برای تدوین قوانین و مقررات لازم در این عرصه پیشگام باشند.

لازم به ذکر است این نشست در چارچوب برنامه «دوشنبه های حقوقی» روز هشتم اسفند در محل سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی استان قزوین به همت کمیسیون آموزش مرکز وکلای قوه قضائیه استان قزوین برگزار شد.

مجموع تعداد نظرات : 0تاریخ درج : 1401/12/08ساعت درج : 23:25:00نویسنده : روابط عمومی مرکز

دیدگاه خود را ارسال کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
کد امنیتی
refresh
* متن نظر